מאמרים

‏‏‏הסכם חיים משותפים

אנשים רבים שצברו נכסים ערב כניסתם למערכת היחסים הזוגית, או אנשים בעלי ממון אשר סיימו מערכת יחסים זוגית אחת, ואינם מעוניינים עוד להישאר לבד, חוששים מה יעלה בגורל רכושם כאשר יצרו זוגיות חדשה. באמצעות הסכם חיים משותפים, יוכלו הצדדים ליצור וודאות ולקיים מערכת יחסים זוגית מלאה וטובה, שתצפה פני עתיד לגבי היום בו חו”ח תיפסק הזוגיות.

הסכם חיים משותפים הינו הסכם המסדיר את מערכת היחסים הזוגית בין בני זוג המקיימים מערכת יחסים של ידועים בציבור. הסכם זה, מטרתו לכלול את כל הנושאים הכרוכים בקשר הזוגי בניהם, לרבות היחסים הממוניים והרכושיים בניהם בתקופת חייהם המשותפים, ואת הסדרי המשמורת, תשלומי המזונות ויתר הנושאים הרלוונטיים במקרה של פרידה.

הצדדים להסכם יסדירו בניהם את ענייני הרכוש שצברו טרם תחילת החיים המשותפים וכן את הממון והרכוש אשר ייצבר במהלך חייהם המשותפים. כמו כן, ההסכם ייתן מענה גם לסוגיות נוספות  העשויות לנבוע מן המערכת היחסים הזוגית, לדוגמא ילדים משותפים ככל שיהיו.

כאמור ההסכם יצפה פני פרידה ויוסדו בו העניינים הרלוונטיים לפירוד, ייקבע בו מנגנון ליישוב הסכסוך בין הצדדים וכן אופן ודרכי הפרידה, הכל במטרה למנוע מחלוקות מורכבות בעתיד.

במסגרת הסכם חיים משותפים, בני הזוג מכריזים על עצמם כידועים בציבור המנהלים משק בית משותף. מטרת ההכרזה היא להקנות לבית המשפט לענייני משפחה סמכות לאשר את ההסכם שנחתם בין הצדדים. הליך האישור נועד לוודא ולבחון שבני הזוג הבינו את תוכנו של ההסכם, משמעותו והתוצאות הנובעות ממנו.

 

הסכם חיים משותפים לעומת הסכם ממון

ההבדל העיקרי בין הסכם חיים משותפים לעומת הסכם ההמון הוא הגדרת הקשר הזוגי בין בני הזוג, קרי האם בני הזוג הינם נשואים לפי דיני מדינת ישראל או מקיימים מערכת יחסים זוגית מחוץ למוסד הנישואין.

חוק יחסי ממון בין בני זוג, אינו חל על זוגות שאינם נשואים או מוכרים כידועים בציבור.

הסכם ממון רלוונטי לבני זוג העומדים להינשא או בני זוג אשר באו בברית הנישואין. הסכם זה, טעון אישור של בית המשפט לענייני משפחה או של בית הדין הרבני או של נוטריון.

לעומת זאת, צדדים החותמים על הסכם חיים משותפים אינם צריכים לאשרו בבית המשפט על מנת ליתן לו תוקף משפטי מחייב. אולם, ניתן לאשר את הסכם החיים המשותפים כדי ליתן לו תוקף של פסק דין או בבית המשפט לענייני משפחה או אצל נוטריון, על מנת ליתן לו גושפנקא משפטית.

חשוב לציין כי אם בני זוג, שערכו הסכם חיים משותפים בעודם מקיימים קשר זוגי של ידועים בציבור, החליטו להינשא והם מעוניינים כי היחסים בניהם ימשיכו להתנהל על פי המוסכם בהסכם החיים המשותפים שנחתם, מחויבים הצדדים לבקש את אישור בית המשפט להסכם, על מנת ליתן לו תוקף משפטי מחייב, וזאת כדי למנוע שינוי בהפרדה הרכושית שהוסכמה בניהם.

 

הסכם חיים משותפים בקרב בני זוג מאותו המין

הסכם חיים משותפים נפוץ מאוד בקרב זוגות בני אותו המין, וזאת מהסיבה שנישואיהם אינם מוכרים במדינת ישראל וחוק יחסי ממון החל על הסכמי ממון אינו חל בעניינם. הסכם חיים משותפים בין בני זוג מאותו המין נועד להגדיר את הקשר הזוגי בניהם מבחינה כלכלית ומעשית, בין היתר, כאשר הם מתעתדים להביא לעולם ילדים משותפים.

 

הסכם חיים משותפים מול צוואה

הסכם חיים משותפים אינו מהווה תחליף לצוואה. כלומר, ההסכם לא יכול לכלול נושאים שמשמעותם העברת רכוש לאחר פטירה. על כן, וככל ובני הזוג מעוניינים לשמור על ההפרדה הרכושית שהוסכמה בניהם במסגרת הסכם החיים המשותפים, עליהם לערוך צוואות התואמות את המתווה המוסכם, במקביל לעריכת ההסכם.

חשוב לציין כי הקניית הזכויות בין בן זוג ברכושו של רעהו מבוססת על “הלכת השיתוף בין בני זוג”, שהיא יציר הפסיקה. הלכת השיתוף לעיתים יוצרת אי וודאות באשר לזכויות שרוכש בן זוג אחד ברכושו של בן/ת זוגו, ככל וענייני הרכוש בניהם לא הוסדרו בהסכם חיים משותפים.

לכן, על מנת להסדיר את ההתנהלות הכלכלית והאישית בין בני הזוג וליצור רשת ביטחון בין הצדדים, חשוב לערוך הסכם חיים משותפים אצל עורך-דין מנוסה ובקיא בתחום דיני המשפחה.

משרדה של עורכת הדין ליאורן עמר מתמחה בתחום דיני המשפחה והדין האישי, בעל ניסיון רב בניסוח הסכמי חיים משותפים ומעניק שירותים משפטים במגוון רחב של תחומים.

  • כל האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי וכל המידע המצוי באתר משמש כמידע כללי בלבד.

תחומי התמחות

ליווי מקצועי לאורך כל הדרך

חובות - מדידת מטבעות

חדלות פירעון ושיקום כלכלי

חדלות פירעון ושיקום כלכלי
עם כניסתו לתוקף של חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע”ח-2018, בוטלו פקודות מנדטוריות מיושנות, לא מעודכנות שאינן תואמות את התקופה בת ימינו, ופוגעת בחייבים, בנושים ובמשק הישראלי כולו.
חוק חדלות פירעון הינו מהפכה של ממש ומטרתו הצבת ערך השיקום כערך עליון הן לגבי יחידים והן לגבי תאגידים. החוק מסדיר את כל היבטי חדלות פירעון של יחידים ושל תאגידים – מהסדרי חוב, הליכי הבראה ושיקום כלכלי, בפירוק של תאגיד וחיסול פעילותו.

קרא עוד »

עורכת דין לענייני משפחה

חשוב לדעת לגבי עורכת דין לענייני משפחה עורכת דין לענייני משפחה עוסקת לרוב בירושות, צוואות והסכמי ממון לפני ואחרי הנישואין. התקופה האחרונה מאתגרת את התא

קרא עוד »

עורכת דין לקהילה הגאה

נמצאים במצב משפטי מסובך? זקוקים לסיוע משפטי בקהילה הגאה? עורכת דין לקהילה הגאה יכולה לסייע לכם בכל מצב משפטי בו אתם נמצאים. משרד עורכי דין

קרא עוד »
Call Now Button